Czy franczyza wymaga biznesplanu?

Franczyza to atrakcyjna propozycja dla początkujących przedsiębiorców. Zakładanie nowej działalności jest jednak wymagającym zadaniem, dlatego często stosuje się różne analizy i założenia w formie biznesplanu, żeby przewidzieć i zaplanować sposób pracy firmy. Jednocześnie warto odpowiedzieć na pytanie, czy biznesplan dla franczyzy jest konieczny?


Franczyza to forma współpracy między firmami, w której franczyzodawca udostępnia swoją markę, często także kontakty z dostawcami towarów i usług oraz plan działania na rzecz innego, podległego mu przedsiębiorstwa, rekompensującego gotowe rozwiązania najczęściej procentem od obrotu. To wygodne rozwiązanie dla młodych przedsiębiorców, którzy nie posiadają własnego pomysłu na biznes lub po prostu chcą skorzystać z bezpieczniejszego, bo już przetestowanego modelu firmy. 


Franczyza - biznesplan wymagany czy nie?


Istotność biznesplanu dla przedsiębiorstwa jest taka sama dla własnej marki, jak i franczyzy. Co do zasady nie jest to dokument obowiązkowy, żeby założyć działalność. Sytuacja jest jednak inna, gdy chcesz się ubiegać o różnego rodzaju dotacje, kredyt czy pożyczkę. Jeżeli natomiast dysponuje się w pełni własnym kapitałem, nie trzeba, ale nadal warto go wykonać. Można się jednak spotkać z markami, wymagającymi od franczyzobiorcy przedstawienia biznesplanu. Z drugiej strony istnieją franczyzodawcy, sami przygotowujący taki dokument dla przyszłych partnerów biznesowych. Biznesplan dla franczyzy jest bardzo przydatny, zwłaszcza jeśli to pierwsza działalność młodego przedsiębiorcy. Dokument jest swego rodzaju instrukcją funkcjonowania firmy. Zawarte są w nim analizy, a także cele oraz ewentualne zagrożenia. Sporządzając go konieczny jest realizm, ponieważ nawet niezbyt pozytywne założenia mogą po pierwsze uchronić przed rozczarowaniem, a po drugie pozwalają przygotować plan działania w razie ich wystąpienia. 


Biznesplan dla franczyzy - co powinien zawierać?


Biznesplan dla każdego biznesu, także franczyzy powinien poruszać kilka ważnych kwestii. Jest to sprzedaż, odbiorcy i dostawcy, koszty, nakłady, źródła finansowania, struktura organizacyjna oraz zatrudnienie. Dodatkowo powinien uwzględniać system franczyzowy ustalony z franczyzodawcą. Biznesplan jest dokumentem, który powinien być konstruowany według kilku zasad. Po pierwsze musi być długofalowy, dlatego warto go stworzyć dla kilku lat działalności. Po drugie powinien być dostosowany do wymagań odbiorcy, np. banku lub samej osoby go sporządzającej. Musi być czytelny, dlatego specjalistyczny język i zawiłe sformułowania nie są potrzebne. Dane i powinny być rzetelne i wiarygodne, podparte faktycznymi analizami. Warto przedstawić w planie działań kilka wariantów dążących do uzyskania konkretnego celu. Dobrym pomysłem jest napisanie biznesplanu w taki sposób, żeby możliwe było wprowadzenie do niego poprawek. Nie należy go też powszechnie udostępniać, ponieważ może to wykorzystać konkurencja.


Franczyza czyli sposób na sukces w biznesie


Franczyza jest bez wątpienia ciekawym pomysłem na inwestycję z niewielkim ryzykiem. U nas znajdziesz wiele ofert franczyzodawców z różnych branż, dlatego będziesz mógł wybrać model biznesowy, w którym będziesz czuć się najlepiej. Na naszej platformie cały czas przybywają nowe firmy zainteresowane franczyzą, dlatego tym bardziej zapraszamy do zapoznania się z nimi.

 

Autor: Enterport


Zobacz więcej artykułów

Nawigacja