Co to jest i jak działa franczyza hotelowa?

 Model franczyzowy działa w naszym kraju już od wielu lat, jednak wciąż wiele osób nie ma pojęcia, czym on jest i jak funkcjonuje. Z tego względu postanowiliśmy przygotować artykuł, w którym znajdują się informacje dotyczące tego, jak działa franczyza hotelowa. Serdecznie zapraszamy do lektury.

Co to jest franczyza hotelowa?


Z technicznego punktu widzenia franczyza hotelowa nie różni się zbytnio od tej, którą znamy ze sklepów. Tutaj także mamy dwie strony, a więc franczyzodawcę, czyli wielką sieć hoteli, która pragnie zainwestować w nowy rynek, oraz franczyzobiorcę, czyli właściciela hotelu lub inwestora przygotowującego się do budowy.


Każda ze stron w modelu franczyzowym ma oczywiście swoje zobowiązania wobec drugiej. Franczyzodawca musi udostępnić franczyzobiorcy nazwę i logo oraz możliwość posługiwania się znakami towarowymi popularnej marki. To podstawa franczyzy, która polega na tym, że hotel będzie od tego momentu funkcjonował jako część sieci, jednak wciąż będzie pozostawał suwerenną działalnością. Ponadto franczyzodawca jest zobowiązany do wdrożenia swojego wypracowanego przez lata know-how w zakresie prowadzenia działalności hotelowej oraz do udostępnienia standardów marki, wytycznych marketingowych, a także wszelkich niezbędnych do funkcjonowania w ramach niej narzędzi i dokumentów.


Po stronie franczyzobiorcy mamy równie dużo obowiązków. Po pierwsze – właściciel hotelu lub inwestor powstającego obiektu zobowiązany jest do podpisania umowy franczyzowej z siecią hotelową, jeżeli w ogóle chce skorzystać z tego modelu działalności. Po uzgodnieniu warunków i podpisaniu stosownych dokumentów franczyzobiorca musi wykorzystywać znak towarowy franczyzodawcy oraz prowadzić działalność zgodnie z wytycznymi znajdującymi się w know-how, które zostały mu przekazane. Ponadto franczyzobiorca jest także zobowiązany do stosowania udostępnionych przez markę narzędzi wewnętrznych, które umożliwiają m.in sprawną komunikację oraz odpowiednie prowadzenie dokumentacji. Każdy franczyzobiorca, podpisując taką umowę, zobowiązuje się także do dbałości o dobre imię, wizerunek i reputację marki, którą reprezentuje.


Franczyza hotelowa w Polsce – czy czymś się różni od tej, która występuje w innych krajach?


Wbrew pozorom, franczyza w hotelarstwie nie jest w naszym kraju tak popularna jak te dotycące np. sklepów spożywczych. Wynika to z faktu, że dużym hotelem zarządza się zdecydowanie trudniej niż niewielkim sklepikiem, tym bardziej w sytuacji, w której trzeba reprezentować dużą, rozpoznawalną markę. System franczyzy hotelowej opiera się u nas na tych samych zasadach co w innych krajach, nie ma tutaj w zasadzie żadnych wyjątków.


Jeżeli chodzi natomiast o stan franczyzy hotelowej w Polsce, to wciąż wiele firm podejmuje ten temat, jednak nie mogą się one zadomowić w naszym kraju na stałe. Wśród największych franczyzodawców hotelowych prym wiodą placówki posługujące się logotypami należącymi do sieci InterContinental Hotels Group BLC z Wielkiej Brytanii, hoteli Mariott International, które pochodzą ze Stanów Zjednoczonych, oraz Hilton Worldwide, również z USA. Oczywiście oprócz topowej trójki w naszym kraju inwestuje jeszcze wiele innych marek hotelowych, jednak te trzy przedstawione mają u nas największe wpływy.


Jak więc widać – franczyza hotelowa nie należy do łatwych sposobów na wybicie się i zarobek. Konkurencja na rynku hotelarskim jest w naszym kraju olbrzymia, co w wielu przypadkach ma największe znaczenie.


 

Autor: Enterport


Zobacz więcej artykułów

Nawigacja